fredag 29 januari 2010

Kan samhällets utveckling även ses som ett problem ?


PDK - pedagogisk digital kompetens.

"Skolverket arbetar med att ta fram ett förslag på hur digital kompetens ska definieras. Verket samarbetar med KK-stiftelsen och Myndigheten för skolutveckling i denna fråga.
En beskrivning av digital kompetens ska kunna ligga till grund för hur den nya gymnasieutbildningen och grundskolan ska utformas i framtiden. Definitionen kommer också att påverka lärarutbildningen. I till exempel Norge har man hunnit längre, där är digital kompetens en av fyra basfärdigheter inom skolan, av samma vikt som att kunna läsa, skriva och räkna.
" detta är taget från: www.kks.se

Jag anser att lärarna i dagens samhälle har sällan samma kunskaper som eleverna när det gäller digitala sätt att kommunicera. Ungdomar idag sms:ar, chattar och kanske till och med bloggar. De lever i gemenskap med andra på nätet på platser som YouTube, MySpace, Facebook och Lunarstorm. De lever i en allt mer digitaliserad värld. Det är på detta sätt som ungdomar kan mer än vad vuxna kan om PDK, jag tror att nästan alla ungdomar har/äger en mobil eller en dator, det finns förmodligen i alla fall i ens hus. därför kan det blir svårt att när man kommer till undervisningen i exempel skolan så får lärarna det svårt att kunna undervisa elevrena inom detta område, eftersom elevrena är mer utbildade än lärarna så i detta fall kommer det bli eleverna som får undervisa lärarna.
därför anser jag att det är viktigt att man får med de äldre så att dom med kan lära sig och hålla sig uppdaterade, för det vissa "vissa" föräldrar som knappt vet hur man skickar iväg ett sms på mobilen. för när vi lever som vi gör i dag i ett "digitalt" samhälle så kan det vara bra om alla kan "hänga" med.

Men det kan nog samtidigt finnas en nackdel med våran utveckling, om man blickar tillbaks i tiden så leva människan utan dator,telefon och bil och massa mer. visst det är bra att vår utveckling går framåt men kanske lite väl mycket. kolla bara på alla dagens ungdomar (nu menar jag inte alla), jag tror att de flesta barn/ungdomar har en egen dator på sitt rum samt en mobiltelefon, som dom kan sitta och ägna flera timmar åt exempel data spel. En del barn/ungdomar kan säkert sitta i flera timmar och spela spel på datorn och det vanligaste spelen är förmodligen krigsspel. jag kan ju inte påstå att jag tycker att det är så nyttigt för barnen att sitta inne en hel dag och spela dator/tv spel samtidigt som dom säkert sitter och äter massa godis och dricker "energi dryck" för att hålla sig vakna. det är då inte konstigt att det finns så många barn/ungdomnar som är överviktiga eller får något slags hälso problem. (nu säger jag inte att alla som spelar dator är överviktiga) men att jag tror att det är ett stort problem i dagens samhälle.

Men det värsta som jag kan tycka med barn/ungdomar som sitter och spelar data/tv spel (nu menar jag våldsamma spel) är att det förmodligen är dom som kan bli våldsamma i framtiden. det räcker med att man kollar på endel barn som kan "häva" ur sig olika ord som barn egentligen inte ens ska veta finns, och sen när man frågar vet du vet det ordet betyder så skakar dom bara på huvudet och säger - jag hörde min bror/syster säga det eller, - jag kollade när min bror/syster spelade ett tv spel och då sa / gjorde dem så på spelet. Eller barn som slåss oftast har dom ju sett detta på dator/tv spel. hur ska man då göra för att förhindra barn/ungdomnar från detta? man kan ju inte bara stoppa samhällets utveckling.

Tycker du att samhällets utveckling kan vara negativ samtidigt som den är positiv? hur ska man göra för att fortsätta utveckling men på ett bra sätt?

hittade även en sida som jag tyckte verkade bra:
http://www.skolverket.se/sb/d/1818/a/8942

3 kommentarer:

  1. Hej Johanna!
    Tankvärt det du skriver men jag tror att det är farligt att dra alla ungdomar över en kant, jag förstår vad du menar, men det finns en hel del ungdomar som lär sig av sina krigsspel. Allt de lär sig och att det är just krigsspel är kanske inte önskvärt men de lär sig ofta engelska och andra färdigheter. Jag tror att läraren har ett stort ansvar att lära barnen/ungdomarna sunda värderingar så att samhället kan utvecklas åt ett positvit håll och inte negativt!
    // Linda

    SvaraRadera
  2. hej jag håller med dig helt och hållet. fick inte rikitgt ner alla min tankar när jag skrev:) språket tycker jag kan vara en stor fördel när man sittre mycket vad dator och chattar och spelar dator spel sopm ex wow där större delen av alla spelar pratar engelska. det jag mer syftade på var i mindre åldrar som jag glömde bort att skriva. men jag förstår vad du menar . men jag tror fortfarande att om utvecklingen går för långt kan det nog sluta med att den går åt helt fel riktining .

    tack för dina synpunkter:)

    SvaraRadera
  3. Visst har det skett en förändring i samhället. Jag som arbetet i 25 år skulle kunna dra många exempel. Datorns utveckling är både på gott och ont, fast mest gott,tycker jag. Samtidigt måste vi ju hänga med i utvecklingen men som du skriver har vi äldre ibland lite svårt för det, inte alla... Men för att skolan ska hänga med och skapa lärmiljöer måste vi dra nytta av elevernas data intresse. För visst är det ett bra verktyg till elevers utveckling...

    SvaraRadera